Kollektivt 

Jeg tar 20-bussen til jobb hver dag. Den ruta liker jeg skikkelig godt, fordi den kjører via noen av de fineste stedene jeg vet om i Oslo. Vi er mange som liker 20-bussen. Den er så full at det nesten ikke er mulig å bevege seg der inne. Til tross for at den går hvert femte minutt i rushtrafikken.

Oslo er en by i enorm vekst. I 2020 bor det hundre tusen flere mennesker her enn det gjør i dag. Til 2030 har byen vokst med 30-40 prosent. Alle disse menneskene er hjertelig velkomne! Samtidig vet vi at det nesten ikke er plass til flere biler her, og at vi trenger en kollektivtrafikk som frister flere til å reise kollektivt.

Kollektivtrafikk er bra både for folk og klima.

Dette gjelder ikke bare Oslo. Stavanger, Trondheim og Bergen står overfor nøyaktig de samme utfordringene.

Noe av det viktigste vi kan gjøre i hovedstaden for å øke kapasiteten til kollektivtrafikken, er å bygge ny t-banetunnel. Og alle som har tatt 31- og 31E-bussen i rushtrafikken vet at det er på høy tid med en Fornebubane. Da trenger vi en samferdselsminister som er villig til å prioritere kollektivtrafikk i storbyene. Byene har ikke råd til det alene.

Med Høyre får vi en regjering som prioriterer mer kollektivtrafikk der det trengs. Det er bra for oss som reiser kollektivt hver dag til jobb. Og det er veldig bra for miljøet.

I fremtiden kan det bety både Fornebubane og t-banestasjon på Grünerløkka. For eksempel. Poenget er at det blir bedre plass, flere avganger og mer kapasitet. Da blir kollektivtrafikken enda bedre.

  


Synes du dette er lurt? 
Her kan du melde deg inn i Høyre. Vi er 30 000 medlemmer som venter på deg.

Du kan lese mer om hva Høyre mener om kollektivtrafikk her.